15,8 C
Warszawa
czwartek, 21 października, 2021

Zestaw ćwiczeń Wojciecha Bartnika

Must read

Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna? Żebyśmy byli zdrowi, żebyśmy mieli dobre krążenie krwi i większą odporność. Szczególnie teraz jest to ważne, w dobie pandemii – mówi Wojciech Bartnik w rozmowie z Magdaleną Szymerowską.

Jesteś ostatnim polskim medalistą olimpijskim, wielokrotnym mistrzem Polski, pięć razy wygrywałeś prestiżowy Międzynarodowy Turniej im. Feliksa Stamma. Karierę sportową zakończyłeś późno…

Oj tak, w wieku 44 lat, tak długo boksowałem może, dlatego że późno zacząłem.

Zdalne nauczanie czy praca zdalna spowodowały, że zaniedbujemy aktywność fizyczną. Odbija się to na zdrowiu. Jakbyś nakłonił ludzi do aktywności sportowej?

Jeżeli kiedykolwiek trenowali, to wiedzą, co robić.

A ci, którzy nie chodzili na treningi?

Tutaj gdzie teraz jesteśmy (stawy oleśnickie) zdobywałem pierwszą formę przed olimpiadą. Wtedy nie było tu tak ładnie. Było błoto, krzaki, pokrzywy sięgały do pasa. Dzisiaj jest to wspaniałe miejsce do aktywności fizycznej, do rekreacji. Kiedyś biegało tu zaledwie kilka osób, dzisiaj biegają prawie wszyscy z Oleśnicy. I właśnie bieganie na świeżym powietrzu jest najprostszą formą aktywności fizycznej.

No tak, ale nie każdy może biegać. Stawy, kolana, stany zwyrodnieniowe…

To może spacerować. Chodzić na palcach, na piętach, na krawędzi zewnętrznej i wewnętrznej stopy. Robić przysiady, pompki. Potem rozgrzewać stawy kolanowe, następnie biodra i na końcu barki. Wszystko to można robić w formie zabawy. Mnóstwo jest takich prostych ćwiczeń. Nie każdy lubi i może biegać.

Lubisz biegać?

Nie biegam, bo nie lubię, chociaż musiałem, bo byłem przez jedenaście lat w reprezentacji Polski. Na zgrupowaniach w Zakopanem, co drugi dzień były wyprawy góry, na Giewont, Morskie Oko, non stop. Miałem już przesyt tego, ale musiałem, żeby zrobić wagę.  Wokół stawów oleśnickich, nie wiem, ile razy przebiegłem – może tysiąc razy? Dzisiaj już nie biegam. Uprawiam bardziej dynamiczne dyscypliny sporu albo gram w badmintona, do którego trzeba mieć niezłą kondycję, refleks i umiejętność przewidywania. Lubię też chodzić na bardzo długie spacery. Staram się chodzić dwa razy w tygodniu.  Od pewnego czasu odwiedzam też salę bokserską. Próbuje znaleźć czas przynajmniej raz w tygodniu, żeby potrenować z młodzieżą. Kiedyś byłem prezesem klubu, trenerem, a teraz moje priorytety się zmieniły. Ale zawsze znajduję czas, żeby potrenować kolegów. Nie ćwiczę codziennie, bo też nie mam na to czasu. Ale czuję jakieś ADHD pomimo moich prawie 54 lat.

Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna?

Żebyśmy byli zdrowi, żebyśmy mieli dobre krążenie krwi i większą odporność. Szczególnie teraz jest to ważne – w dobie pandemii. Sam jestem po koronawirusie, którego przeszedłem bardzo ciężko. Choroba zwaliła mnie z nóg. Dziewięć dni spędziłem w izolatce, w swoim pokoju na górze mieszkania. Przez ten czas niemal nic nie jadłem, tylko piłem. Temperatura dochodziła do ponad 39 stopni, miałem bóle rąk, nóg, głowy i oczu. Do tego kaszel. Przez 15 dni korzystałem z aparatury z tlenem, bo byłoby ze mną kiepsko. Miałem bardzo niską saturację, ale jak widać, Bóg czuwa nade mną.

Czy dojście do formy po koronawirusie jest trudne?

Po chorobie miałem kłopoty z oddychaniem. Zaczynałem od niedługich spacerów, powolutku chodziłem. Siły wystarczało mi na 15 minut. Trzeba też ćwiczyć oddech – wdech nosem, wydech ustami przy prawidłowym ruchu przepony. Bardzo dobrym ćwiczeniem oddechowym jest również dmuchanie przez rurkę zanurzoną w szklance z wodą. Czyli trzy najważniejsze ćwiczenia: spacery, oddechy i dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą.

Jaki zestaw ćwiczeń Wojciech Bartnik poleci dla wszystkich?

Kiedy osiem godzin pracujemy przy komputerze, warto zrobić dwie- trzy 10-minutowe przerwy na ćwiczenia. Proponuje pięć prostych ćwiczeń:

  1. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha. Siedzimy na krześle, ręce splatamy mocno za plecami i wyprostowanymi nogami wykonujemy nożyce pionowe, następnie poziome. Miarowo oddychamy i wykonujemy kilka serii dopasowanych do swoich możliwości.
  2. Ćwiczenie rozluźniające nadgarstki. Opieramy dłonie na ścianie i napieramy nimi mocno na jej powierzchnie. Rozluźniamy, robiąc dłońmi młynek i ponownie napieramy na ścianę. Robimy kilka serii tych ćwiczeń.
  3. Ćwiczenie na uda. Stojąc w wykroku przy ścianie (jedna noga wyprostowana, a druga zgięta w kolanie) i opierając na niej dłonie, napieramy na ścianę. Zmieniamy nogi i powtarzamy kilka razy.
  4. Ćwiczenie na ukrwienie stóp i kolan. Chodzimy na zewnętrznych krawędziach stopy, potem na wewnętrznych, na piętach, na palcach. Podczas ćwiczenia kolana mamy lekko zgięte, a ręce pracują jak podczas marszu.
  5. Ćwiczenie wzmacniające obręcz barkową i klatkę piersiową. Pompki z podparciem na kolanach. Klękamy na kolanach i wykonujemy pompki. Ten rodzaj pompek, w przeciwieństwie do klasycznych, jest możliwy do wykonania przez każdego.

Wojciech Bartnik był zawodnikiem Gwardii Wrocław. W 1990 został zwycięzcą Turnieju im. Feliksa Stamma, który wygrał pięć razy. Trzykrotnie wystąpił na letnich igrzyskach olimpijskich. W 1992 w Barcelonie zdobył brązowy medal w wadze półciężkiej, wygrywając trzy walki. Jest to ostatni medal olimpijski polskich pięściarzy. W kolejnych olimpiadach w Atlancie (1996) i Sydney (2000) startował w wadze ciężkiej. Dziesięciokrotnie zdobywał mistrzostwo Polski, dziewięciokrotnie w latach 90. wystartował w meczach międzypaństwowych. Trzykrotny ćwierćfinalista mistrzostw świata (1993, 1995, 1997), także trzykrotnie uczestniczył w mistrzostwach Europy (1993, 1996, 1998) – w drugim ze startów (w Vejle) zdobył brązowy medal.

      W 2001 przeszedł na zawodowstwo, związał się z Hammer KnockOut Promotions. Do 2010 stoczył 31 walk, odnosząc 26 zwycięstw (w tym 10 nokautów), 4 porażki i 1 remis. W 2014 zadebiutował jako zawodnik MMA.

      W 2010 uzyskał mandat radnego Rady Miejskiej w Oleśnicy, kandydując z ramienia lokalnego komitetu. Otrzymywał go także w 2014 i 2018.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej.

- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest article