15,8 C
Warszawa
czwartek, 21 października, 2021

Czy samodzielne rozluźnianie mięśni jest możliwe? -Emilia Kaba

Must read

Nasz aparat ruchu ciągle jest narażony na urazy mechaniczne zewnętrzne i wewnętrzne. Brak ruchu może doprowadzić do kruchości kości, osłabienia mięśni czy nadwagi. Ćwiczenia są więc bardzo ważne, jednak po wysiłku możemy odczuwać napięcie mięśni i ból.  

      Mięśnie można rozluźnić odpowiednim strechingiem (rozciąganiem) lub masażem. Bezpiecznym jest automasaż, czyli masaż wykonany samodzielnie za pomocą rollera. Takie rozluźnienie nie jest oczywiście przeznaczone tylko dla osób doświadczonych i sportowców, może również pomóc osobom zmagającym się z ciągłym przeszkadzającym w życiu codziennym spięciu mięśni i powięzi, czyli tkance łącznej, która otacza mięśnie.

      Twórcą rollera był fizyk Moshe Feldenkrais, który zajmował się też sztukami walki. Wynalazł to urządzenie aby zniwelować ból kolana. Jednak dopiero 2008 roku Mike Robertson opracował instruktaż anatomiczny ze wskazówkami, jak się rolować.

      Jednak należy pamiętać o przeciwwskazaniach do masażu. Są to: złamania kości, brak czucia, drętwienie mięśni i widoczne żylaki. Krwiaki możemy rolować dopiero po 24 godzinach od ich pojawienia się.

      Odpowiedni roller można dobrać w sklepie sportowym. Rollery różnią się nie tylko ceną, ale też kształtem, wielkością i twardością, żeby uniknąć bólu w czasie masowania nieprzyzwyczajonych mięśni. Z czasem jednak nieprzyjemny ból minie i pojawi się przyjemne rozluźnienie spiętych części ciała.

       Po wyczerpującym treningu lub całodziennej pracy przy biurku automasaż rozluźni mięśnie dwugłowe i czworogłowe, uda, łydki i plecy. Można również delikatnie masować ręce i mięśnie piszczelowe, a także rozluźnić nasze powięzi ciała. Kiesy przez cały dzień nie zdejmujemy butów, dobrze się sprawdzi masaż rollerem stóp od strony podeszwy.  Mięśnie dzięki temu będą rozmasowane i mniej bolące.

       Takie odprężenie po wysiłku przyczyni się  do lepszej regeneracji tkanki mięśniowej i w konsekwencji do lepszych wyników w sporcie. Jednak zalet jest dużo więcej, między innymi mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji w czasie aktywności fizycznej i lepsza mobilność w czasie jej wykonywania. Dodatkowymi plusami jest redukcja stresu po całym dniu i lepsze samopoczucie i sprawność fizyczna. Kobiety zmagające się z widocznym cellulitem również mogą go zmniejszyć dzięki masażom rollerem.  

Odpowiednie rolowanie może zapewnić każdemu, niezależnie od płci i wieku, lepsze samopoczucie.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej.

- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest article