15,8 C
Warszawa
czwartek, 21 października, 2021

Jak ćwiczyć stopy? – Emilia Kaba

Must read

Mało dbamy o stopy. Bardzo je obciążamy, chodząc przez cały dzień w szpilkach lub w nieodpowiednich butach.  

      Przez stopy przebiega wiele nerwów, które łączą się z innymi organami, więc troszcząc się o stopy, możemy pomóc innym narządom. Niewłaściwe chodzenie lub niektóre choroby, na przykład płaskostopie i haluksy, obciążają stawy kolanowe. Jak temu zaradzić?

      Trzeba mieć dobrze dobrane obuwie –  nie musi być modne, lecz wygodne i zdrowe –  żeby pomagały nam w wyprofilowaniu stóp i żeby przeciwdziałały chorobom ortopedycznym. Buty powinny zapewniać użytkownikom komfort przez cały dzień. Inne powinny być do biegania, a inne do ćwiczeń w siłowni.

      Oprócz butów ważne też są odpowiednie ćwiczenia z przyrządami lub bez nich. Są łatwe i każdy może je wykonać niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Wiele ćwiczeń angażuje grzbiet, podeszwę i palce stóp.  Na początku nic nam nie będzie potrzebne oprócz miejsca do siedzenia.

      Pierwsze ćwiczenie polega na odwracaniu stóp; wystarczy usiąść, postawić stopy na ziemi, a następnie odwracać i nawracać je, odrywając ich krawędzie.

     Drugie ćwiczenie to zginanie stóp w części grzbietowej i podeszwy. Siadamy i opieramy stopy o ziemię, następnie naprzemienne odrywamy raz pięty, a raz palce od ziemi.

     W kolejnym ćwiczeniu kładziemy się na plecach. W takiej pozycji naprzemiennie zginamy stopy w górę i w dół.

      Do następnego ćwiczenia potrzebny będzie ołówek. Leżąc, chwytamy go palcami raz jednej stopy raz drugiej.

     Ostatnie ćwiczenie wzmacniające stopy wymaga użycia taśmy elastycznej, która może stawiać opór. Trzeba stanąć prosto na równym podłożu i zahaczyć taśmę o stopę. Następnie złapać taśmę dłonią i  ciągnąć ją w górę, a przednią część stopy i palce kierować w przeciwną stronę. Po wykonaniu ćwiczenia na jedną stopę należy powtórzyć je z drugą stopą.

      Warto wykonywać nie tylko ćwiczenia wzmacniające, ale również rozciągające. Przykładowym ćwiczeniem jest rozciąganie palców. Wystarczy usiąść na ziemi jedną nogę wyprostować, a drugą zgiąć w stawie kolanowym. Następie pociągnąć rękami palce stopy do góry. Takie ćwiczenie powtarzamy dwa razy po 20 sekund.

      Opisane ćwiczenia nie wymagają wysiłku, jednak pozwalają rozluźnić dolną część ciała i pomagają w zwalczaniu nieprzyjemnego bólu. Przeciwdziałają też powstawaniu wad stóp. Po kilku tygodniach gimnastyki i chodzeniu w odpowiednim obuwiu odczujemy poprawę samopoczucia.

Chodzenie nie będzie nam już sprawiać bólu.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej.

- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest article