15,8 C
Warszawa
czwartek, 21 października, 2021

Czy wzrok potrzebuje treningu?- Emilia Kaba

Must read

Jak każda część naszego ciała także wzrok potrzebuje ćwiczeń. Godziny spędzone przed komputerem czy ekranem telefonu narażają oczy na wiele niebezpiecznych czynników, na przykład na szkodliwe promieniowanie.

       Najpierw pojawia się zmęczenie wzroku, czyli długotrwałe spięcie mięśnia rzęskowego czy też pieczenie oczu. Na pogorszenie wzroku wpływa też stres, który oddziałuje na aparat ruchowy, czyli sześć mięśni w każdym oku, poruszających gałką oczną. Są też oczywiście inne powody gorszego widzenia, między innymi wady wzroku. Najczęściej spotykana to krótkowzroczność, polega na tym, że układ optyczny oka nieprawidłowo skupia promienie świetlne. Skupiają się one przed siatkówką. Jeśli promienie świetlne skupiają się za siatkówką, to mamy do czynienia dalekowzrocznością. Wadą spotykaną dość często jest astygmatyzm, nazywany też niezbornością. Powoduje zniekształcenie lub rozmycie obrazu, co wynika z nieprawidłowym kształtem rogówki lub soczewki.

     Jednak na niektóre przykre okoliczności, które wpływają na pogorszenie wzroku, można wpływać odpowiednimi ćwiczeniami. Na to nie potrzeba wiele czasu, wystarczy kilka minut, a nawet sekund. Dodatkowo ćwiczenia można wykonać bez wkładu finansowego w dowolnym miejscu, w pracy, szkole, na spacerze.

      Ćwiczeniem idealnie rozluźniającym mięśnie przy gałce ocznej, które odpowiadają za jej ruch, jest odprężające ruszanie oczami. Wystarczy się rozluźnić i zamknąć oczy. Następnie poruszać oczami delikatnie i pomału raz w prawo, raz w lewo.

    Na rozluźnienie mięśni dobrze wpływa też zaciskanie oczu. Należy wziąć oddech i zacisnąć mocno oczy na kilka sekund, później je otworzyć i wypuścić powietrze. Oczywiście warto powtórzyć ćwiczenie kilka razy.

     Ćwiczeniem wpływającym na polepszenie wzroku i przeciwdziałanie jakiejkolwiek wadzie jest akomodacja oka. Polega ona na wyznaczeniu sobie dwóch przedmiotów: jednego, który jest blisko i drugiego stojącego dalej. Następnie trzeba przenosić wzrok z jednego przedmiotu na drugi. Dzięki temu ćwiczy się widzenie z bliska i daleka.

     Ważna może być również tak zwana joga dla oczu. Wystarczy usiąść i się rozluźnić, a wzrok przenieść przed siebie. W czasie wykonywania ćwiczeń trzeba przenosić wzrok według swojego pomysłu, można robić oczami kółka czy też wykonywać ruchy ukośne. Po czym zamknąć oczy na chwilę i powtórzyć tę czynność.

      Ostatnim ćwiczeniem dla oczu w tym zestawie jest obrysowywanie wzrokiem wybranych figur w pokoju, w którym się znajdujemy. Wystarczy nakierować wzrok na wybrany przedmiot i obrysowywać jego kontury wzrokiem.

     Ćwiczenia takie są łatwe i odpowiednie dla każdego i w każdej chwili. Dlatego warto zagwarantować naszym oczom odpoczynek. Dzięki prostym ćwiczeniom możemy przeciwdziałać zmęczeniu oczu, wadom wzroku, a nawet stanom zapalnym spojówek, obrzękom, zaczerwienieniom czy pieczeniu.  

Dlatego warto wykonywać ćwiczenia, bo mogą nam pomóc.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej.

Poprzedni artykułTrzeba wygrać ze swoimi słabościami
Następny artykułJacy jesteśmy?
- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest article