15,8 C
Warszawa
czwartek, 21 października, 2021

Czy warto się odprężyć ćwicząc jogę?- Emilia Kaba

Must read

Po całym dniu ciężkiej pracy przychodzi czas na odpoczynek. Najlepiej odpoczywać podczas ćwiczeń, które pomagają osiągnąć równowagę. Przykładem takiej aktywności jest joga wywodząca się z dawnych Indii. Warto poznać zestaw ćwiczeń zwanych asanami, co można przetłumaczyć jako „wygodne pozycje”. Dodatkowo joga uczy nas odpowiedniego i spokojnego oddychania w czasie wykonywania danej pozycji.

     Przygotowanie do ćwiczeń nie wymaga dużo, wystarczy trochę miejsca i ubranie pozwalające na swobodny ruch – wygodne legginsy i luźna bluzka. Ćwiczenia wykonuje się boso. Potrzebna jest też mata antypoślizgowa, którą można nabyć w sklepie sportowym.

     Po takim przygotowaniu należy rozpisać grafik: w które dni mamy ćwiczyć i ile czasu na to poświęcimy. Najlepiej zaplanować trzy razy w tygodniu po około 50-60 minut. Kto ma mniej czasu, może zaplanować 40 minut. To wystarczy.

     W jodze jest wiele pozycji w zależności od poziomu zaawansowania, jednak są też łatwe, nawet dla początkujących. Przykładowym ćwiczeniem jest „pies z głową w dół”, jedna z bardziej znanych figur. Należy stanąć na czworakach, po czym unosić biodra do góry. Głowa powinna pozostać między rękami. Utrzymujemy taką pozycję ok. minuty, następnie wracamy powoli do pozycji wyjściowej. Po chwili ćwiczenie powtarzamy.

     Następne ćwiczenie, to tak zwane skręty. Należy położyć się na plecach, rozłożyć ręce na boki i ugiąć kolana do góry pod kątem 90 stopni. Następnie wykonujemy skręty, przekładając nogi raz na jedną stronę, raz na drugą. Na każdej stronie pozostajemy przez chwilkę, żeby pozwolić odpocząć spiętym mięśniom.

     Inną figurą w leżeniu na brzuchu jest dobrze angażująca mięśnie grzbietu pozycja tak zwanej szarańczy. Kładziemy się na brzuchu, ręce układamy wzdłuż tułowia. Następnie unosimy klatkę piersiową i nogi, wytrzymujemy kilka sekund, po czym wracamy do leżenia i odpoczywamy. Ćwiczenie powtarzamy.

     Czwartym ćwiczeniem w tym zestawie jest pozycja łódki. Należy usiąść na macie i podnieść nogi do góry, następnie tak ułożyć tułów, żeby czuć napięcie mięśni brzucha. Prostujemy nogi i utrzymujemy takie spięcie do 30 sekund. Odpoczywamy przez 10 sekund i powtarzamy ćwiczenie.

     Ostatnią pozycją jogi jest „krzesełko”, to pozycja dla osób bardziej zaawansowanych i dla tych, którzy chcą wzmocnić swoje mięśnie głębokie. Rozstawiamy nogi na szerokości bioder i stajemy prosto. Następnie siadamy w powietrzu, jak byśmy siadali na krześle. Wytrzymujemy ok. 30 sekund, odpoczywamy i powtarzamy ćwiczenie.

     Zaproponowane pozycje są odpowiednie dla każdego, nie wymagają wiele, a jednak mogą dać wiele korzyści naszemu ciału. Joga uczy spokojnego oddychania, rozluźnia mięśnie i pozwala się wyciszyć po trudnym dniu.

Dlatego warto tak odpoczywać, żeby wzmacniać własne ciało.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej

- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest article