1,7 C
Warszawa
poniedziałek, 28 listopada, 2022

Zadbaj o swoje stawy- Emilia Kaba

Must read

Uporczywe dolegliwości stawów to bardzo powszechny problem współczesnej cywilizacji. Nieaktywny tryb życia, przeciążenia fizyczne oraz niezdrowa dieta to główne przyczyny występowanie dolegliwości stawów. Aby im zapobiec, należy dbać o kondycję stawów od najmłodszych lat. Wyrobione nawyki mogą determinować większą wytrzymałość naszych stawów i zapobiegać wielu dolegliwościom bólowym.

      Bardzo łatwo można temu zapobiec. Wystarczy poświęcić tylko kilka chwil dziennie i wykonać kilka prostych ćwiczeń. Lekkie i mało forsowne ćwiczenia, prawidłowa dieta oraz suplementacja mogą wspomóc stawy i zapewnić ich sprawność na długie lata.

Ćwiczenie wzmacniające staw nadgarstkowy i palce

Na wysokości klatki piersiowej złączamy dłonie i zaplatamy wszystkie palce. Następnie prostując stawy łokciowe rozciągamy na zewnątrz splecione wokół dłoni palce. Ćwiczenie powtarzamy dziesięć razy.

Ćwiczenie na wzmocnienie stawu kolanowego

Stajemy na jednej nodze, drugą nogę opieramy o krzesło w taki sposób, aby kolano i stopa znalazły się poza granicami podpory, druga noga powinna być wyprostowana, rękę kładziemy na oparciu krzesła.. Nogę, na której stoimy uginamy w kolanie i robimy skłony obniżające o 15-20 cm. Ćwiczenie powtarzamy dziesięć razy.

Ćwiczenie wzmacniające zginacz stawu kolanowego

Stajamy za krzesłem w rozkroku, dłonie opieramy na oparciu krzesła. Przenosimy ciężar ciała raz na jedną i raz na druga stronę. Podczas ćwiczeń kręgosłup musi być wyprostowany. Powtarzamy dziesięć razy.

Ćwiczenia wzmacniające prostowniki stawu kolanowego

Stajemy w lekkim rozkroku, tak aby stopy były ułożone na szerokość barku. Uginamy lekko kolana, pochylamy się do przodu i wykonujemy półprzysiady (zgięcie kolana do 90 stopni). Powtarzamy dziesięć razy.

Ćwiczenie wzmacniające i rozciągające tylną ścianę stawu kolanowego

Kładziemy się na plecach, wyprostowujemy nogi, ręce kładziemy wzdłuż tułowia. Następnie unosimy jedną nogę zginając ją w stawie biodrowym i kolanowym a następnie prostujemy kolano. Powtarzamy dziesięć razy.

Ćwiczenie na staw nadgarstkowy

Siadamy przy stole lub biurku, ręce kładziemy na krawędzi blatu tak by dłonie swobodnie opadały poza jego krawędź. Nie odrywając nadgarstka od blatu unosimy raz jedną raz drugą rękę maksymalnie do góry. Ćwiczenie powtarzamy dla każdej dłoni po dziesięć razy.

Ćwiczenie wzmacniające staw łokciowy

Siadamy przy stole, rękę kładziemy na blacie dłonią zwróconą ku górze. Następnie nie odrywając ręki od blatu obracamy dłoń raz w dół raz w górę. Ćwiczenie powtarzamy po dziesięć razy dla każdej z rąk.

Ćwiczenie wzmacniające stawy w palcach

Siadamy wygodnie. Opuszkiem każdego palca naciskamy mocno na opuszek kciuka. Dzięki tym czynnościom ćwiczymy precyzyjność chwytu. Ćwiczenie powtórz po 5 razy dla każdego palca w obu dłoniach.

Ćwiczenia wzmacniające staw barkowy

Kładziemy się na kocu. Ręce układamy wzdłuż tułowia. Biorąc głęboki wdech nosem unosimy ręce ponad głowę. Wraz z wydechem (ustami) opuszczamy powoli kończyny górne. Wydech powinien być dwa razy dłuższy niż wdech. Ćwiczenie powtarzamy dziesięć razy.

      Drugie ćwiczenie wzmacniające staw barkowy: Stoimy prosto, ręce luźno opuszczamy wzdłuż tułowia. Następnie ściągamy łopatki i wykonujemy ruchy okrężne raz w przód raz w tył. Ćwiczenie powtarzamy dziesięć razy.

      Na stawy i często choroby z nimi związane mają wpływ różne czynniki, na które warto zwrócić uwagę. Pierwszy z nich to siedzący tryb życia, który prowadzi do niewystarczających mikrowibracji włókien mięśniowych, rozwoju zastoju w tkankach, niedostatecznego przepływu limfy i przepływu krwi włośniczkowej, a tym samym do zwiększonego uszkodzenia i przedwczesnej śmierci zdrowych komórek tkanki stawowej.

      Drugim czynnikiem negatywnie wpływającym na stawy jest nadwaga, która zwiększa obciążenie stawów podtrzymujących – bioder i kolan. Ponadto warstwa tłuszczowa utrudnia przepływ krwi do stawów, co powoduje zaburzenia odżywiania chrząstki.

      Kolejny czynnik to podeszły wiek, Zasoby ciała stopniowo się wyczerpują. Starzenie się tkanek występuje wszędzie, w tym w stawach, z różnymi prędkościami, w zależności od wpływu szkodliwych czynników i predyspozycji genetycznych. Dlatego warto prostymi ćwiczeniami i aktywnością fizyczną jak najbardziej opóźnić ten proces.

Projekt wykonano dzięki partnerstwu z Fundacją LOTTO im. Haliny Konopackiej.

- Advertisement -spot_img

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Advertisement -spot_img

Latest article